viernes, 23 de mayo de 2014

Què és una innovació docent? Característiques, entrebancs...

Abans de començar m'agradaria reflexionar sobre el concepte de reflexió. Segons el DRAE la paraula prove del llati de “innovare” i el seu significat es mudar o alterar alguna cosa, introduint novetats.

Aixi que cal destacar que encara que dins el món educatiu hi ha molts de canvis com es el cas en la tecnologia, realment, la metodologia que imparteixen molts de centres segueix igual que anys anteriors. Per aquest motiu, alguns punts sobre la innovació poden ser:
  • Prendre consciencia dels canvis.
  • Economia
  • El terme innovació va lligat a molts altres aspectes.
  • Tenir força i creença per canviar la situació
A part, també hem de tenir present que tot canvi té un proces. Aquest proces és el següent:
  • Descongelar: dona la sensació de necessitat. Fa perdre la importància a les actituds velles, valors o comportaments.
  • Canvi: és el proces de desenvolupament de nous valors, actituds o comportaments. Degut a que primer s'ha de pensar el canvi, desprès fer el desenvolupament i finalment, es reforça el canvi fet.
  • Recongelar: consisteix en sostenir el canvi, estabilitzar-lo mitjançant unes normes i organització.
Per tot aquest proces també té molta relació les fases ja que s'han d'organitzar les coses perquè hi hagi un bon resultat. Hem de saber canviar la nostra manera de fer les classes ja que sinó entram en una rutina. Els docents hem de tenir clar que per fer un canvi no es necessita diners sinó creativitat.

El tipus d'innovacions que trobem són les següents:
  • Origen:
    • Innovacions internes: son originades i promogudes des de dins de les institucions.
    • Innovacions externes: son promogudes per instàncies més o menys externes com administració.
  • Forma de treball:
    • Innovació planificada: seguim un pla preestablert.
    • Innovació evolutiva: desenvolupen la innovació segons van aprenent les coses.
Així que podem destacar que les lleis dels més poderosos no sempre son dolentes sinó que s'han de saber interpretar, analitzar i reflexionar. A més, no tot és innovar sinó que trobem una serie d'obstacles i resistències que hem de superar. Alguns obstacles i resistències són:
  • Dels individus: la resistència a allò desconegut; la primacia, és a dir, la forma com aprenem a resoldre un conflicte, a enfrontar-nos a una situació. Per una part, mostrem inseguretat i por per perdre allò que tenim. Algun exemple en educació és que els docents novells és més fàcil utilitzar llibres de text que no fer projectes i hem d'estar oberts a possibles canvis.
  • Dels grups: mantenir seguretat i identitat de grup, per a aprendre estatus, relacions interpersonals, inestabilitat de l'equip, manca de lideratge o liderat inadequat. Un clar exemple educatiu és la participació dels docents a les reunions que realitza el centre escolar.
  • Del proces: contra-rellotge, objectius no clars, no hi ha avaluació de proces, desconnexió teoria i pràctica. Un clar exemple educatiu per part de la docent és el no disposar del temps suficient, els objectius són molt complexos a l'edat dels nens, no hi ha una avaluació clara, etc.
  • Del sistema educatiu: aïllament, manca de recolzament institucional, normativa inflexible. Un exemple per part d'educació és com hi ha crisis econòmica no es poden fer canvis.
  • Del sistema social: crisis de valors, crisis econòmica, tradicionalisme.   

No hay comentarios:

Publicar un comentario