Fes una selecció d’obres d’art i
relaciona-les amb aspectes de la pràctica educativa quotidiana.
Avui dia 8 de maig hem rebut una conferència de na Maite Sbert. Ella
és mestre d'Educació Infantil i Primaria i actualment, està
estudiant Historia de l'Art. Abans de dedicar-se al món educatiu,
feia feina a una entitat bancaria.
La conferència l'ha titulat “Miralls”.
Les primeres paraules varen ser: hem de donar molt de valor a
l'escolta dels nens. Aquesta frase, ens va fer reflexionar amb
l'historia que va contar. Va iniciar la seva docència a l'escola de
San Carles (Eivissa), on un alumne seu estava mirant un cargol i va
dir: “un cargol és un animal que surt de ca seva ràpid i camina
poc a poc”.
Amb l'experiència aprens a escoltar i mirar. El concepte de mirall i
ombres van molts units i a continuació ho detallaré. Hi ha molts de
tipus de miralls com aquells que: redueixen o augmenten la mirada,
simulació de líquids, mostren altres mons, el futur o desitjos,
etc. Aixi que trobem un cert paral·lelisme amb la realitat. Alguns
autors importants deien:
Sòcrates: ell va ser el creador de la realitat.
Plató: explicava que era un enganador, sinó que mostraven una cosa
irreal i no la realitat. Deia que els miralls eren un objecte potent.
Totes les civilitzacions utilitzaven el mirall: els Inques com a
discos osquidiana, toques i mires el teu reflex.
En la nostra religió: la elaboria de la prudència (una dona) dur
una serp a la mà dreta i a l'esquerra un mirall per a avisar que no
t'has d'aturar sinó que el temps passa ràpidament.
Tornant al tema de l'educació i relacionant-lo amb la conferència,
na Maite va dir: “La família-escola-nens són un mirall
d'intercanvi d'imatge, surten diferents imatges que es van canviant
segons l'època i el moment”. Però està clar que tothom tenim la
possibilitat d'intercanviar la informació. Cada persona té la
necessitat de veure's, té una personalitat única que quan estem amb
altres persones ens adaptam a la situació d'aquell moment. A més,
també va relacionar-ho amb un llibre on et deia com havies de ser.
L'objectiu de la conferència es aprendre a ser millor, ja que per
entendre que és allò que passa hem de saber com hem d'actuar. Per
aixo, serveixen dues habilitats: mirar i escoltar.
Els nens d'avui en dia, volen una imatge positiva per part de
l'adult. Hem d'oferir un mirall que donin autoestima i ensenyar a
veure's i a saber com és un mateix. Hem d'aprendre a travessar els
miralls ja que està permès mirar a l'altre banda. De vegades, hem
de canviar d'estratègia per entendre la vida real. A més, hem
d'ensenyar a escoltar i mirar, a empatitzar i estar en altres
situacions. Els docents, hem de marcar-nos uns indicadors per avançar
com es l'efecte dels miralls líquids.
D'altre banda, hem de proporcionar allò que no esta programat a les
aules ja que allò que no esta organitzat és allò que existeix.
Alguns aspectes a treballar són:
- Treballar l'esperit critic per entendre la realitat.
- Treballar la paciència per poder-se mirar i cultivar el silenci i la soledat. Hem de compartir allò que ens passa a un mateix.
- Treballar els interrogants ja que són reptes a desvetllar. Les preguntes senzilles, poden ser interessants per a millorar el seu desenvolupament com: els alumnes han de saber organtizar-se i fer tasques adequades a la seva edat. Aquestes preguntes poden ser: fàcil, difícil, molt difícil, personals, sense resposta, resposta personal, fent hipòtesis, etc.
Algunes reflexions d'autors importants:
- Ana Teberosky va ser una dona que posava cartells per tota la seva aula. Els nens ja saben què és la porta sense haver de tenir un cartell amb el nom. I la reflexió és: tu creus que els nens no saben on es la porta?
- Helen Bisquerra: sempre hem de partir dels interessos dels nens però, els docents com poden provocar
- Joan Brossa: l'art és una ilusio necessària
- Maria Zambrano: hi ha un art per ser vist i un art que ensenya a veure.
Un altre tema que va relacionar na Maite, va ser amb historia de
l'art. Algunes relacions entre obres d'art i els miralls.
- Narciso de Caravaggio: es pot observar com es el reflex de la realitat. Com som?
Imatge de: http://es.wikipedia.org/wiki/Narciso_(Caravaggio)
- Dali: reflex d'un autoretrat per saber quins canvis anam realitzant.
- La venus de Velazquez: es pot veure com el rostre no es veu clar. Hi ha dubtes si t'agrada o no allò que veus al mirall. Però també, hem de saber treballar amb allò que no ens agrada.
- Venus de Rubens: en aquesta obra d'art hem de saber interpretar l'espectador, ja que la mirada és diferents per a tots. Qui mira a qui? Pot ser hi ha histories soterrades on hi ha que investigar que passa.
- Mirall fix i fos. És una obre d'art contemporani que va canviant, segons el seu angle de vista. L'autor es Aldo Chaparro.
- Washintown d'Anis Capulco. És una obra d'art que ens vol fer veure que formam part de la realitat i ens hem d'implicar amb allò que passa.
- Taula de conflictes de Concha Jerez. On els plats són romputs i els qui suen a la taula veuen la imatge com una denuncia a la societat.
- Mirall canviant: segons la persona es va modificant, es vol reflectir la importància del moment present.
- Miralls de bruixes: es pot observar més enllà del quadre. Permet ampliar la imatge i ens podem fixar en els petits detalls.
- Manet: mostra com la cambrera esta en un primer pla però realment, el fons del quadre es l'important.
- Mirall de les Meninas: és un mirall que mostra la ambigüitat tan del llenguatge com a nivell filosòfic. Fa plantejar molts de dubtes, investigar i fer hipòtesis.
- Mirall com extensió de l'espai, un espai indefinit.
- Mirall que duplica l'horitzó.
- Quadre de coure amb miralls per dins es multipliquen les persones. L'autor és Michelangelo Pistoletto.
- Erik Johanson treballa la simetria, cosa que implica treballar conceptes difícils i que dubtes sobre la seva existència.
- Etxer: és un mirall en forma d'ou, i el seu significat és una xarxa de relacions i dubtes sobre la realitat.
- Cuadre de Magrite: és un mirall falç on s'han d'interpretar els significats.
- Juan Muñoz utilitza els miralls com a permanència. És una escultura i l'espectador quan es mou, fa dubtar sobre el seu angle de visió.
- Pistoletto: un mirall treballant el reflex on hi ha pintura.
- Canvi de la permanència, llum i ombres, diferents cultures orientant la llum i l'ombra com a metàfora, com a dualitat de la vida real.
- Porta cap al misteri de l'Infante.
- Rosa Amoros: un cercle amb un mirall petit, vol expressar la importància de deixar-se captivar.
- Com a fragments com a l'obra de Picasso, que serveix per multiplicar i reflectir una altre realitat.
- Magritte: dibuixa la silueta d'una dona.
- Michel de Broin: és un mirall romput on es reflecteixen els boscos.
- Anish Kapoor: mirall en forma conca on es vol expressa la gran varietat de cultures, diferencia entre el dia i la nit, dualitat de conceptes, etc. On cada octògon es reflexa amb una imatge, un miler de reflexes amb una visió conjunta.
- Eduardo Galeano és un llibre de miralls on explica la temàtica de la humanitat.
Ha set una conferència molt interessant on he après moltes coses i m'ha fet reflexionar molt sobre la manera de veure les coses.




No hay comentarios:
Publicar un comentario