viernes, 30 de mayo de 2014

Amb els indicadors del què és una bona pràctica que vam elaborar entre tots: veure de l’experiència que ens ha contat n’Albert quins s’acompleixen i quins no

Els indicadors que complex el centre de Son Ferrer són els següents:

  • Temps i espais per a la reflexió: fan diferents autoavaluacions tan a nivell dels alumnes i docents com per part de les famílies per a que puguin opinar i suggerir millores.
  • Atenció a la diversitat: en aquest cas s'ha de tenir present alguns conceptes com: presencia dels alumnes, participació en totes les activitats i progres evolutiu.
  • Interrelació entre àrees i àmbits. És a dir fer una metodologia d'aprenentatge integral on tenen present totes les capacitats dels alumnes.
  • Implicació i compromís educatiu: tota la comunitat educativa s'ha d'implicar en les tasques que fan el centre.
  • L'alumne és el protagonista del propi aprenentatge. Escolta i mirada activa. El docent ha de tenir present tot l'alumnat, i ell pot opinar com fer les tasques i no només imposades per part de l'adult.
  • Agrupament i horari flexible. Agrupament reduïts. En aquest cas els grups són heterogenis i hi ha tot tipus de necessitats i capacitats. A més, es treballa per parelles com a les aules germanes i per grups com a la tècnica de 1-2-4.
  • Fomentar la motivació dels alumnes: el docent ha de motivar als alumnes en tot moment a l'hora de fer les activitats.
  • Planificació, desenvolupament i avaluació permanent dins la pràctica educativa. Capacitat d'autocrítica. Formació continuada dels docents a traves de la reflexió. Per a fer bé la nostra tasca com a docent, hem de saber reconèixer els errors i millorar-ho.
  • Aprenentatge significatiu i funcional: s'ha de treballar a traves dels interessos dels nens.
  • Potenciar l'autonomia dels alumnes: es treballa mitjançant els amics especials, aules germanes, etc. On cada nen ajuda i es ajudat en les tasques proposades pel docent.
  • Currículum obert, flexible, estimulant i coherent. Objectius i propostes educatives clares, funcionals, flexibles i obertes a tot tipus de canvis.
  • Treball cooperatiu entre els docents. Crec que tots o la majoria, haurien de treballar tenint present l'objectiu educatiu.
  • Centre contextualitzador i vinculat a l'entorn. El centre forma part del barri. Per aixo tots han de participar i col·laborar.
  • Fomentar el treball cooperatiu entre els alumnes. Aquest indicador es duu a terme mitjançant les activitats d'amics especials, aules germanes o altres tasques.
  • Treball cooperatiu amb les famílies: les famílies han de ser un eix important per a l'educació dels fills i han de participar, entrar al centre, etc.
  • Bon clima d'aula: segur, relaxat, de confiança i respecte. Amb les imatges que hem pogut observat, tots aquestos conceptes es porten a terme. Tam el centre amb les famílies com amb la comunitat educativa.
  • Avaluació formativa i continua: es pot observar tot el proces i no nomes el resultat. Els docents avaluen amb rubriques, observació, treball en equip, etc.
  • Potenciar les fortaleses i les capacitats de cada alumne: els docents han de saber veure tan els handicaps com les virtuts dels seus alumnes.
  • Fonamentació teòrica: la seva metodologia està basada en diferents autors i ho adapten al seu context.
  • Documentació de les coses: existeix una documentació on es pot observar tots els processos dels nens, tan ho fan de forma visual com escrita.
  • Vincles afectius i positius: els docents han de tenir present els vincles entre tots, com l'empatia, participació, col·laboració, etc.
  • Tenen present el progres dels alumnes i no només el resultat: els docents haurien de saber que tot resultat du un progres important i per tant, s'hauria de valorar tot aquesta recorregut i no només el resultat.
  • Consens entre la comunitat educativa. Han de treballar mitjançant el diàleg, arribar a un consens i sempre mostrar un respecte mutu.
  • Espai per a la reflexió tant per a les famílies com per als docents. El centre ofereix a les famílies un espai on poder reflexionar i aportar possibles millores.
  • Resolució de conflictes. Tots els docents tenen un protocol a seguir quan hi ha un conflicte. Aixi si tots actuen de la mateixa manera, no conduirà a més problemes.

No hay comentarios:

Publicar un comentario