La darrera
conferencia rebuda va ser per n'Albert. Un mestre d'educació
Infantil del CEIP Son Ferrer, a més de ser tutor d'aula fa el carreg
de cap d'estudis.
El centre
escolar treballa amb un context difícil, on hi ha alumnes
desmotivats, les famílies no entren al centre, etc. Aixi que es va
replantejar: no estar contents amb la feina i les famílies han de
participar.
Poc a poc
van anar consolidant allò i varen decidir fer una aposta inclusiva.
On tots els alumnes eren igual i havia d'aprendre d'igual manera, amb
les mateixes oportunitats. Per aixo, els docent havien d'oferir
diferents alternatives per aprendre.
Ell,
abans, treballava amb llibres de text i desprès de reflexionar, va
pensar en modificar la seva pràctica educativa. Va agafar petits
detalls d'altres escoles per a millorar les seves. Fins trobar amb
l'aprenentatge cooperatiu. On l'objectiu es cohesionar el centre –
alumnes – família i té tres àmbits:
- Cohesió
- Cooperar per aprendre
- Aprendre a cooperar.
A més de
cohesionar el centre amb les famílies, el centre ha de saber
treballar amb la comunitat educativa i el claustre d'educadors.
Per a
poder fer aquest canvi es necessita una bona relació entre família
i escola. Per aquest motiu es va sol·licitar:
- Participació en les dinàmiques
- Sessions de formació.
- Festes i diades de col·laboració conjunta
- projecte escola competent – família competent
- Reunions de caire organitzatiu i metodològic.
- Proximitat, diàleg i acompanyament.
Algunes
pràctiques metodològiques que ens va explicar n'Albert són les
següents:
- Desenvolupament d'activitats amb “l'amic especial”:
La
sistematització d'aquestes activitats és que cada setmana hi ha un
canvi de parelles. Ho fan per sorteig i desprès d'aquestos set dies,
tornen a canviar. Amb la parella escollida, els alumnes realitzen
activitats, s'ajuden, corregeixen exercicis i finalment, dona el punt
de vista el docent. Aixi que la feina realitzada es completa amb tots
els companys. L'objectiu es saber treballar per parelles.
- Tècnica 1-2-4:
Aquesta
tècnica consisteix en primer es fa l'activitat individualment,
desprès per parelles i finalment, ho posen en comú en grups de
quatre persones. L'objectiu és que tots els nens treballin en grup i
sàpiguen arribar a un consens.
- Tècnica foli en mig:
Aquesta
tècnica consisteix en escriure en un foli paraules segons l'ordre de
l'abecedari. Com per exemple: primer una paraula amb la lletra A,
desprès el foli es dona a un company on haurà d'escriure una amb la
lletra B i aixi fins que tots els nens escriguin en el foli.
- Aules germanes:
Consisteix
en agrupar aules per treballar conjuntament a treves d'activitats
pactades o programades entre les dues tutores d'aula. L'objectiu és
ajudar a les aules germanes, on els petits tornen grans i els grans
tornen petits.
Totes les
aules fan les mateixes activitats amb una planificació conjunta com
contacontes, fer teatre, etc.
- Projecte:
El
projecte té com objectiu convocar mensualment a les famílies per
dir-lis com evolucionen els seus fills. Expliquen què és allò que
fan els nens, les activitats, etc. amb la finalitat de millorar la
qualitat educativa.
Els
docents passen una seria d'activitats on els pares han de fer
diàriament amb els fills. Algunes activitats poden ser: fer la
llista dels ingredients d'un pastis, preparar un llistat telefònic,
fer activitats conjuntes d'esport, descriure a gent, etc.
Al mes
següent, aquestes famílies han d'entregar les activitats i una
d'elles les han de documentar amb fotografies, vídeos, etc. Aixi
afavoreix la comunicació entre l'escola – família, i entre pares
i fills. L'objectiu del projecte és reflexionar sobre l'educació
que volem per als nostres fills.
Els
paràmetres i característiques per a fer una escola competent,
segons n'Albert, són els següents:
- Organització horària. Organització de les tasques diàries, activitats de suport, les tasques no són classificades per matèries ja que no fan ús de llibres de text, etc.
- Organització universal dels suports. On tots els nens rebin la mateixa educació i tinguin les mateixes oportunitats. Esta classificades per cicles i l'agrupament és heterogeni.
- Relació amb les famílies. Consideren que la feina amb les famílies és molt important i que elles formen part de l'educació dels seus fills i alumnes dels docents.
- Aprenentatge cooperatiu: es fa mitjançant la tècnica d'amics especials i d'aules germanes, a més de la participació de les famílies dins l'escola.
- Treball en xarxa. Consisteix en treballar amb altres centres, tenir coordinació amb els serveis socials i tenir el centre amb les portes obertes.
- Innovació pedagògica, és a dir, formació continua, aplicació de les noves tecnologies, claustres pedagògics, material didàctic adequat, etc.
- Implicació i motivació dels alumnes.
- Escola competent – famílies competents.
La veritat
que ha estat una conferencia molt interessant on n'Albert ens ha
transmès aquella il·lusió de ser docent.
No hay comentarios:
Publicar un comentario