En
aquesta lectura podem observar com afecta el nivell de vida als nens.
Ja que cada vegada vivim en una societat més accelerada on no hi ha
temps per relaxar-nos.
Com
ens diu en Félix Guatarri, l'escola era un espai d'indicadors. Però
els processos econòmics de mesura, racionalització i acceleració
han fet disminuir el temps per gaudir dels amics i companys i
l'escola pateix aquest ritme tan frenètic. Per aquest motiu, a
l'article ens explica diverses maneres on es pot observar aquest
temps del capital com una pedagogia invisible:
- Absència de temps:
La
majoria dels docents coincideixen que els hi falta temps i sempre
estan angoixats per aquest tema. Ja que sinó tenen temps no poden
desenvolupar les habilitats ni mantenir l'atenció que ells voldrien.
- Pressa:
El
temps de la primera infància ha disminuït i sembla que segueixen el
ritme d'una fabrica on compleixen un horari institucional.
- Fragmentació del temps:
Les
accions dels nens estan fixades per un horari fixo i establert pels
adults. La rutina i la manera d'organitzar la jornada escola fa que
sigui una jornada monotoma i sense interes. Hi ha moltes maneres
d'organitzar la jornada escolar i fent modificar les rutines i
activitats per tal de motivar als nens. Si el docent provoca aquesta
acceleració continua pot provocar la desmotivació i depressió. A
més, ens explica tres formes de resistència:
- Temps per compartir:
El
centre educatiu ha de ser un lloc de troballes on els nens es sentin
segurs i estables. Per aquest motiu, és necessari tenir temps
llargs, fomentar la participació i valorar el temps. El docent ha de
saber aprofitar les experiències quotidianes per a millorar els
processos socials com conviure, debatre, trobar solucions, etc. El
centre educatiu ha de ser un espai on hi hagi diversitat i
heterogeneïtat.
- El joc:
Els
nens cada vegada juguen menys i no hauria de ser aixi. Ja que jugar
és una capacitat i una necessitat humana que facilita la
creativitat, inventar mons, imaginació, etc.
- La narrativa:
Els
infants no aprenen només d'allò que els ensenyen els adults sinó
de tots els contextos que els envolten. Les narratives construeixen
vides i fan desenvolupar el llenguatge. A més, els protagonistes són
éssers actius de la vida real on ells es poden sentir identificats.
El docent pot aprofitar la narrativa per relacionar aspectes com
sentiments, humor, valor de la vida, funció ètica i estètica.
Puc
destacar que ha set un article molt interessant, on explica de manera
molt clara situacions que poden ajudar a desenvolupar millorar
algunes estratègies. Està clar que avui en dia la societat viu en
constant moviment i no es para a pensar tenir temps per a dedicar-se
als fills. Sempre van accelerats i volen obtenir els mateixos
resultats que en situacions on es precisa la tranquil·litat. Aixi
que a partir d'ara, ens hauríem de reflexionar sobre la qualitat que
volem obtenir amb el temps que desponem.
No hay comentarios:
Publicar un comentario