lunes, 7 de abril de 2014

Lectura: la vida diaria. Centro de Educación Infantil Aire Libre.

La lectura de na Mari Carmen Díez ens explica com situacions de la vida diària poden interessar als nens, estimulen la seva curiositat i a més desenvolupen el desig d’aprendre.
Els docents han de fomentar l’autonomia entre els alumnes en fets quotidians. Es requereixen l’ús de continguts significatius. Per aquest motiu, els nens han d’aprendre a ser protagonistes dels seus propis aprenentatges, independents  i sentir-se bé.  Fets tan simples com menjar, vestir-se, jugar o dormir fan que aprenguin tan a l’àmbit familiar com escolar.

Avui en dia, les cases no disposen d’espai suficient per a jugar els nens. A més, s’ajunta que les famílies fan les coses molt ràpid i sense posar-hi atenció en els fills. Han de tenir present que els nens aprenen del seu voltant  i en tot moment. L’adult ha d’intentar no posar traves i estimular el seu desenvolupament.  Alguns moments importants són:
  • Menjar:

És un moment educatiu on els nens noten diferents olors, recorden gustos, proven aliments de gustos, formes i colors diferents. Els pares i el centre educatiu han de fomentar l’autonomia com servir-se i posar la taula ells. A la vegada, un fet tan simple, ells fan lògica –matemàtica amb contar els gots i plats; dominen l’espai i el temps amb la quantitat de menjar que hi poden posar als plats; moment de conversa i coneixement social i del llenguatge.
  • Joc:

El joc simbòlic o psicomotriu fan que la intel·ligència jugui un paper molt important. Ells imaginen una situació que potser s’aproxima a la realitat o no com: vestir una pepa, construir una caseta, lluitar, imitar a ser..., etc. Tal com ens diu Piaget en la perspectiva epistemològica i evolucionista, l’adult ha de fomentar les capacitat sensorials.
El joc a l’aire lliure encara amplia més les possibilitats de creativitats ja que poden utilitzar tot tipus de material natural com fulles d’arbres, sorra, aigua, pedres, insectes, etc.
  •  En la feina:

Els docents moles vegades tenen la programació feta i un dia, pot ser apareix un esdeveniment  que fa que el mestra hagi de canviar les activitats de la jornada. Alguns factors poden ser: un llibre d’un alumne, naixement d’un germanet, una sabates noves, etc. Així que la mestra ha de saber improvisar i canviar els seus plans.
  •  Situacions fortuïtes:

Com per a totes les famílies, sempre hi ha unes normes de comportament i prohibicions. Es lògic que per la seva immaduresa motriu i desconeixement de les lleis físiques no poden preveure que passarà. Ells fan hipòtesis per tal d’investigar que pot passar si... tiren pintura al terra, com absorbeix els líquids una esponja, etc.  

Com a resum puc destacar que tots els nens aprenen en cada moment i que l’adult ha de saber potenciar i estimular per a que el seu desenvolupament vagi millorant.  Així que com a mare que som, puc dir que hem de deixar els fills experimentar i aprendre lliurament sense tantes prohibicions.



Imatge de: http://almudenamielgo-psicomotricidad.blogspot.com.es/2013/05/del-placer-de-actuar-al-placer-de-pensar.html

Preguntes relacionades amb la lectura:

1.       Què he après de la lectura?
Aquesta lectura m’ha fet reflexionar sobre què predomina més, els interessos dels adults o dels nens.  Penso que el ritme frenètic que viu a societat no té en compte les necessitats bàsiques dels nens.
En relació a la pràctica educativa, penso que el docent hauria de tenir present quins són els interessos dels nens i després, aplicar la seva programació d’aula. A més, en l’etapa de 0-3, el docent no es pot oblidar de les rutines, ja que això facilita la seva labor i augmenta la seguretat dels alumnes.

2.       Què ha aportat a la meva formació?
Com ja he explicat anteriorment, m’ha fet assolir uns coneixements que abans no li donava tanta importància com després de llegir l’article. M’ha fet reflexionar sobre la importància que tenen alguns fets tan simples com dormir o menjar. Ara el fer la migdiada, ja no és el mateix que abans, ara tots els moviments i l’organització són importants.

3.       Quines preguntes li faria a una mestra sobre el tema?
Després d’aquesta lectura, podríem fer moltes preguntes als docents. Però algunes serien les següents:
-          Quina imatge d’infant tens?
-          Com es basa la teva metodologia?
-          Són importants les rutines en l’etapa 0-3?
-          Com respectes els diferents ritmes d’aprenentatge?
-          Com us comuniqueu amb les famílies? (freqüència, mitjans, ...)

4.       Quines preguntes m’ha provocat?
A més de reflexionar sobre els temes exposats, també m’ha provocat una sèrie de qüestions. Aquestes preguntes serien les següents:
-          Sabre aplicar el currículum a la meva programació d’aula?
-          Els objectius seran adequats a l’edat dels nens?
-          Serè capaç de fer totes les tasques?
-          Tindre en compte les necessitats i interessos dels alumnes?

5.       Pots explicar quina relació existeix entre la lectura i les teves concepcions i creences preestablertes?
Durant aquesta lectura algunes concepcions i creences s’han modificat i d’altres han mantingut.
Alguns conceptes que s’han modificat han set que tenia la noció que tots els moments de la jornada educativa eren importants però, en cap moment, pensava en tants de detalls concrets. Tots i cada un són importants ja que ajudaran als alumnes a desenvolupar-se millor.
Aquells que s’han mantingut han set a manera de fer les classes, és a dir, a traves d’una metodologia constructivista. On els nens siguin els protagonistes del seu propi aprenentatge, on el docent tingui present les necessitats i interessos, on un error es vegi com una oportunitat d’aprenentatge, etc.

6.       Què és útil per fer-ne una aplicació directa?
Penso que un docent ha de formar-se contínuament i ha de ser crític amb la seva pràctica. Un bon mestre ha de fer cursets, adquirir nous aprenentatges, actualitzar-se, etc.
A més, la visió d’infància ha de ser inclusiva, amb igualtat i tolerància. Tots els nens tenen drets a ser respectats i rebre una educació digna. Totes les activitats que proposi el docent ha d’atendre a la diversitat (presencia, participació, progrés), on els alumnes tinguin interès i motivació per a progressar.

7.       Amb quins teòrics i models es relaciona la lectura?
Trobo que aquesta lectura eta relacionada amb alguns teòrics com:
-          Piaget: tot coneixement ha de ser assimilat i acomodat. A més de respectar les etapes evolutives dels alumnes.
-          Teoria constructivista: el nen sigui el protagonista dels seus propis aprenentatges, partint del seu interès i motivació.
-          Brofenbrenner: tot el que envolta als nens influeixen de manera positiva o negativa al seu desenvolupament com: barri, cultura, família, administracions, etc.

8.       Per què recomanaries aquesta lectura?
És una lectura molt interessant per a tots els col·lectius tan famílies com professionals. Aquesta lectura fa reflexionar sobre temes molt quotidians i que no prestem atenció, on la idea es pot modificar per a situacions posterior. Ja que tracta de diversos temes i la seva explicació és molt senzilla i clara, com: interessos dels alumnes, activitats, metodologies, etc.


No hay comentarios:

Publicar un comentario