De l’experiència que ens expliqui na Jana, estableix un
llistat dels indicadors que evidencien que es una pràctica de qualitat.
(guarda-ho perquè hi farem feina més endavant).
El passat dijous dia 6 de març, vàrem rebre
una conferencia de Jana Suau, és coordinadora d’un centre educatiu de Sencelles
“Es Molins”.
Va fer una conferencia molt interessant ja que
va explicar la seva metodologia junt amb molts indicadors de qualitat.
Na Jana va estudiar magisteri d’Educació
Física i Primària. Fa quatre anys que està al centre de Sencelles.
Sobre el centre on treballa vull destacar
alguns aspectes importants com: apliquen un projecte viu i obert, on totes les
decisions es prenen mitjançant un consens i s’han de justificar. Les decisions
s’han de debati mitjançant una pluja d’idees on cada idea s’ajunta a una línea pedagògica
conjunta. Va destacar que el treballar en equip facilita la teva tasca com
educadora o mestre, on tots treballin cap a una mateixa línia pedagògica. Com a
exemple va posar una fotografia on apareix un camí i diversos nens, on la
paradoxa era que pel mateix camí han de treballar tots, però cada alumnes al
seu ritme evolutiu i maduratiu.
Una vegada, ens va explica na Jana, va acudir
al centre una experta que va opinar sobre el funcionament. Va dir allò que es
podia millorar i que continuar. Sempre aportant reflexions i tenint una
capacitat critica.
A més, també ens va explicar quina metodologia
utilitzaven, ja que està basada per mitjà d’ambients d’aprenentatge. D’altre
banda, no deixen de treballar les rutines, i fer que el centre formi part del
poble i no un edifici apartat. El rol dels mestres és de guia, ja que ells
intervenen quan els alumnes ho demanen. Els ambients d’aprenentatges que tenen
al centre són els següents:
-
L’ambient de cuina: en aquest
àmbit, el centre vol aproximar-lo el màxim possible a la llar familiar, ja que
la seva finalitat és tenir un cuina propera, pròpia, on els nens poden actuar
com en la realitat. A més, l’últim nivell, ja comença a fer joc simbòlic.
-
L’ambient de construcció: era uns
dels principals ambients, ja que pel seu nivell evolutiu, han de construir i
reconstruir constantment. En aquest espai, el rol de mestre no intervé.
-
L’ambient de la foscor: com el seu
propi nom indica, treballen la foscor amb objectes lluminosos.
-
L’ambient de psicomotricitat i
moviment: aquesta zona és per millorar el moviment dels alumnes. Disposen de
una gran varietat de material per a que els nens puguin experimentar les
rampes, escales, escalons, pilotes, etc.
-
L’ambient dels nadons: és la zona
on estan els nadons, i per aquest motiu, és l'àmbit que més feina porta. Ja que
s’han de modificar les coses a mesura que els nens van creixent. El seu
objectiu és cobrir les necessitats bàsiques dels infants. La seva organització
esta dividida en varies zones com: zona d’identitat personal, zona pels nens
que gategen i/o caminen, zona de descans, motricitat fina, etc.
-
Zona exterior: totes les aules
tenen accés al pati del centre. El pati, el centre, ho considera com un ambient
més i no com la zona d’esbarjo, es a dir, és un pati educatiu i pensat amb un
projecte.
Una cosa que em va cridar l’atenció, que na
Jana va explicar, es que tots els nens tenen l’opció d’anar als diversos
ambients que hi ha o bé, quedar-se dins l’aula.
A més, va explicar com treballava l‘equip
educatiu. Realitzen reunions setmanalment on hi ha molta reflexió sobre la
pràctica educativa que porten a terme, comenten aspectes negatius i positius
per a millorar la situació i mostren una actitud col·laboradora i activa. A
vegades, quan sorgeix un conflicte o problema, la pedagoga, fomenta treballar
per mitja de dinàmiques de grup,
l’empatia i la coherència professional.
Per na Jana, es treballen diversos elements de
la pràctica educativa, que l’equip educatiu, consideren fonamentals i necessaris,
que són els següents:
-
Observació constant de l’adult en
el procés d’aprenentatge.
-
Ambient relaxat i còmode
(organització, material, metodologia, etc)
-
L’infant és un nen autònom, ple de
potencialitat i el protagonista del seu propi aprenentatge.
D’altre banda, el tipus de material que
s’empra és el següent: natural, reciclat i no estructurat(que no es sol tenir
per casa). A més, va explicar quins són els referents que es basa el centre:
-
Emmi Pikler: mostra la importància
del desenvolupament de l’autonomia i els primers passos del nen. A més, del
moment del canvi del bolquer (tema escollit per a realitzar el nostre
documental).
-
Loris Malaguzzi: la metodologia de
Reggio Emilia dóna importància a l’ambient familiar, bona relació entre centre
- família i fomenta la participació i col·laboració.
-
Maria Montessori i Waldorf:
fomenten la gran varietat de materials naturals, reciclats i no estructurats.
-
Maurici G. I Rebeca Wild: donen
molta importància a les etapes del desenvolupament dels infants.
-
Compartir experiències amb altres
centres educatius.
Per acabar, exposaré els pilars bàsics del
centre que són: pensar, seure, reflexionar, observar, escoltar, posar límits
coneguts pels alumnes i fer una bona pràctica educativa.
Segons els meus criteris, a continuació
exposaré els indicadors de qualitat que treballa el centre:
Respecte els
diferents ritmes evolutius de cada alumne. “Pel mateix camí, però cada un al seu
ritme”.
|
Presa de decisions mitjançant un consens.
|
Un equip
educatiu de qualitat, amb actitud oberta, col·laboradora i compromesa.
|
Metodologia basada el ambients d’aprenentatge.
|
L’infant és
el protagonista del seu propi aprenentatge.
|
Projecte actiu, viu i obert.
|
Cooperació,
participació entre família i escola.
|
Tipologia de material.
|
Treballar les
rutines de manera flexible.
|
El rol de l’adult, quan intervé i en quins moments actua.
|
Prioritzar
les necessitats bàsiques dels nens.
|
Reunions setmanals o quan sorgeix algun problema.
|
L’
importància d’una bona reflexió pedagògica.
|
Referents en que es basa el centre: Malaguzzi, Montessori, ...
|
Com
resum de la conferencia rebuda, puc destacar l’ importància d’observar i
reflexionar sobre la nostra tasca educativa. Els professionals, han de saber
reflexionar i modificar possibles situacions conflictives o negatives.
No hay comentarios:
Publicar un comentario