martes, 18 de marzo de 2014

Conferència de na Jana, centre de Sencelles "es Molins"

De l’experiència que ens expliqui na Jana, estableix un llistat dels indicadors que evidencien que es una pràctica de qualitat. (guarda-ho perquè hi farem feina més endavant). 

El passat dijous dia 6 de març, vàrem rebre una conferencia de Jana Suau, és coordinadora d’un centre educatiu de Sencelles “Es Molins”.
Va fer una conferencia molt interessant ja que va explicar la seva metodologia junt amb molts indicadors de qualitat.

Na Jana va estudiar magisteri d’Educació Física i Primària. Fa quatre anys que està al centre de Sencelles.
Sobre el centre on treballa vull destacar alguns aspectes importants com: apliquen un projecte viu i obert, on totes les decisions es prenen mitjançant un consens i s’han de justificar. Les decisions s’han de debati mitjançant una pluja d’idees on cada idea s’ajunta a una línea pedagògica conjunta. Va destacar que el treballar en equip facilita la teva tasca com educadora o mestre, on tots treballin cap a una mateixa línia pedagògica. Com a exemple va posar una fotografia on apareix un camí i diversos nens, on la paradoxa era que pel mateix camí han de treballar tots, però cada alumnes al seu ritme evolutiu i maduratiu.

Una vegada, ens va explica na Jana, va acudir al centre una experta que va opinar sobre el funcionament. Va dir allò que es podia millorar i que continuar. Sempre aportant reflexions i tenint una capacitat critica.

A més, també ens va explicar quina metodologia utilitzaven, ja que està basada per mitjà d’ambients d’aprenentatge. D’altre banda, no deixen de treballar les rutines, i fer que el centre formi part del poble i no un edifici apartat. El rol dels mestres és de guia, ja que ells intervenen quan els alumnes ho demanen. Els ambients d’aprenentatges que tenen al centre són els següents:

-          L’ambient de cuina: en aquest àmbit, el centre vol aproximar-lo el màxim possible a la llar familiar, ja que la seva finalitat és tenir un cuina propera, pròpia, on els nens poden actuar com en la realitat. A més, l’últim nivell, ja comença a fer joc simbòlic.
-          L’ambient de construcció: era uns dels principals ambients, ja que pel seu nivell evolutiu, han de construir i reconstruir constantment. En aquest espai, el rol de mestre no intervé.
-          L’ambient de la foscor: com el seu propi nom indica, treballen la foscor amb objectes lluminosos.
-          L’ambient de psicomotricitat i moviment: aquesta zona és per millorar el moviment dels alumnes. Disposen de una gran varietat de material per a que els nens puguin experimentar les rampes, escales, escalons, pilotes, etc.
-          L’ambient dels nadons: és la zona on estan els nadons, i per aquest motiu, és l'àmbit que més feina porta. Ja que s’han de modificar les coses a mesura que els nens van creixent. El seu objectiu és cobrir les necessitats bàsiques dels infants. La seva organització esta dividida en varies zones com: zona d’identitat personal, zona pels nens que gategen i/o caminen, zona de descans, motricitat fina, etc.
-          Zona exterior: totes les aules tenen accés al pati del centre. El pati, el centre, ho considera com un ambient més i no com la zona d’esbarjo, es a dir, és un pati educatiu i pensat amb un projecte.

Una cosa que em va cridar l’atenció, que na Jana va explicar, es que tots els nens tenen l’opció d’anar als diversos ambients que hi ha o bé, quedar-se dins l’aula.
A més, va explicar com treballava l‘equip educatiu. Realitzen reunions setmanalment on hi ha molta reflexió sobre la pràctica educativa que porten a terme, comenten aspectes negatius i positius per a millorar la situació i mostren una actitud col·laboradora i activa. A vegades, quan sorgeix un conflicte o problema, la pedagoga, fomenta treballar per mitja de dinàmiques  de grup, l’empatia i la coherència professional.

Per na Jana, es treballen diversos elements de la pràctica educativa, que l’equip educatiu, consideren fonamentals i necessaris, que són els següents:
-          Observació constant de l’adult en el procés d’aprenentatge.
-          Ambient relaxat i còmode (organització, material, metodologia, etc)
-          L’infant és un nen autònom, ple de potencialitat i el protagonista del seu propi aprenentatge.

D’altre banda, el tipus de material que s’empra és el següent: natural, reciclat i no estructurat(que no es sol tenir per casa). A més, va explicar quins són els referents  que es basa el centre:
-          Emmi Pikler: mostra la importància del desenvolupament de l’autonomia i els primers passos del nen. A més, del moment del canvi del bolquer (tema escollit per a realitzar el nostre documental).
-          Loris Malaguzzi: la metodologia de Reggio Emilia dóna importància a l’ambient familiar, bona relació entre centre - família i fomenta la participació i col·laboració.
-          Maria Montessori i Waldorf: fomenten la gran varietat de materials naturals, reciclats i no estructurats.
-          Maurici G. I Rebeca Wild: donen molta importància a les etapes del desenvolupament dels infants.
-          Compartir experiències amb altres centres educatius.

Per acabar, exposaré els pilars bàsics del centre que són: pensar, seure, reflexionar, observar, escoltar, posar límits coneguts pels alumnes i fer una bona pràctica educativa.

Segons els meus criteris, a continuació exposaré els indicadors de qualitat que treballa el centre:

Respecte els diferents ritmes evolutius de cada alumne.  “Pel mateix camí, però cada un al seu ritme”.
Presa de decisions mitjançant un consens.
Un equip educatiu de qualitat, amb actitud oberta, col·laboradora i compromesa.
Metodologia basada el ambients d’aprenentatge.
L’infant és el protagonista del seu propi aprenentatge.
Projecte actiu, viu i obert.
Cooperació, participació entre família i escola.
Tipologia de material.
Treballar les rutines de manera flexible.
El rol de l’adult, quan intervé i en quins moments actua.
Prioritzar les necessitats bàsiques dels nens.
Reunions setmanals o quan sorgeix algun problema.
L’ importància d’una bona reflexió pedagògica.
Referents en que es basa el centre: Malaguzzi, Montessori, ...


Com  resum de la conferencia rebuda, puc destacar l’ importància d’observar i reflexionar sobre la nostra tasca educativa. Els professionals, han de saber reflexionar i modificar possibles situacions conflictives o negatives. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario