jueves, 13 de marzo de 2014

Lectura: Perrenoud, P. (2007). Diez nuevas competencias para enseñar. Barcelona: Graó

 Defineix a un mestr@ competent 
Per a jo un mestre competent es podria resumir a aquella persona que treballa professionalment i es coherent amb els seus actes.
Si parlem d’aspectes més globals, podem dir que el docent ha de tenir la programació d’aula ben definida per tal que les seves classes siguin coherents i organitzades.  L’aprenentatge i l’ensenyament, avui en dia, està basat en les competències que ha de tenir el mestre. A més, ha de desenvolupar diferents capacitats com coneixements, habilitats, destreses i actituds, per a que les seves pràctiques siguin positives i el resultat cap als alumnes sigui beneficiós.
D’altre banda, el docent ha de tenir unes competències acadèmiques i sigui un poc crític amb els seus actes. El seu rol ha de ser un facilitador que ensenyi als alumnes a aprendre a aprendre, facilitant estratègies per a poder aconseguir l’objectiu final. Els alumnes, han de saber en tot moment, què és allò que fan, el motiu i per a que aprenen aquestos continguts.
No obstant, el docent pot ser competent o no. Però el procés d’ensenyament i aprenentatge es desenvolupa per tots els contextos com: aules, la llarg, comunitat, etc. Així que les famílies han d’ajudar en tot moment a aquest proves tant llarg.
També, un docent ha de compagina competències personals, la formació que posseeix, el comportament social, l’aptitud de treballar en equip i sobretot, assumir possibles conflictes  problemes.
Alguns autors defineixen el docent competent com:
Rosselló, 2010, p.1
Una persona és competent quan és capaç de resoldre problemes propis del seu àmbit d’actuació, mobilitzant els conceptes, les habilitats i les actituds que el problema o situació requereix
Prieto, 2002, p.17
Ser capaz, estar capacitado o ser diestro en algo. Las competencias tienden a transmitir el significado de lo que la persona es capaz o es competente para ejecutar, el grado de preparación, suficiencia o responsabilidad para ciertas tareas
Alart, 2008, p.12
Una persona competent: mobilitza adequadament determinats coneixements, habilitats, estratègies… de manera integrada per resoldre eficaçment els problemes, les necessitats que li genera una situació determinada en contextos concrets. Té la capacitat de construir en cada situació un projecte d’acció. Disposa d’uns saber suficients, potents i eficaços i d’un saber fer. Té capacitat de comprendre, reflexionar…
Universitat de Barcelona, 2011. Recuperat el 23/03/2012.
Ser competent implica integrar sabers, permetre a la persona d’enfrontar-se, de manera satisfactòria, a un conjunt de situacions concretes.
Generalitat de Catalunya.  Departament d’Ensenyament, 2011. Recuperat el 23/03/2012
Ser competent significa tenir la capacitat per aprendre, identificar situacions problemàtiques i fer tot el possible i utilitzar els mètodes
pertinents per a resoldre-les. En quant a les competències bàsiques, una persona competent vol dir que és aquella persona que domina les competències bàsiques, que les sap utilitzar.
Sebastiani, 2012. Recuperat el 26/03/2012.
Ser competent no és només ser capaç (…). Per ser competent, doncs, cal posar en joc una sèrie de recursos. Saber, a més, no és tenir, és utilitzar. (…). Posant en pràctica les competències, és com s’arriba a ser competents.

Com a conclusió, exposaré algunes de les característiques que ha de tenir el mestre competent:
  • Ha de tenir un comportament alegre i ser optimista.
  • Ha de ser comprensiu.
  • Comprendre als alumnes i interessar-se per ells.
  • Ha de ser imparcial i objectiu davant els seus actes.
  • Respecte les opinions dels companys i alumnes, no imposa la seva paraula.
  • Ajuda als alumnes a solucionar els conflictes, el seu rol es de modelador i de guia.
  • Estima la seva feina i sempre esta en constant formació. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario