Defineix a un mestr@ competent
Per a jo un mestre competent es podria
resumir a aquella persona que treballa professionalment i es coherent amb els
seus actes.
Si parlem d’aspectes més globals, podem dir
que el docent ha de tenir la programació d’aula ben definida per tal que les
seves classes siguin coherents i organitzades.
L’aprenentatge i l’ensenyament, avui en dia, està basat en les
competències que ha de tenir el mestre. A més, ha de desenvolupar diferents
capacitats com coneixements, habilitats, destreses i actituds, per a que les
seves pràctiques siguin positives i el resultat cap als alumnes sigui
beneficiós.
D’altre banda, el docent ha de tenir unes
competències acadèmiques i sigui un poc crític amb els seus actes. El seu rol
ha de ser un facilitador que ensenyi als alumnes a aprendre a aprendre,
facilitant estratègies per a poder aconseguir l’objectiu final. Els alumnes,
han de saber en tot moment, què és allò que fan, el motiu i per a que aprenen
aquestos continguts.
No obstant, el docent pot ser competent o
no. Però el procés d’ensenyament i aprenentatge es desenvolupa per tots els
contextos com: aules, la llarg, comunitat, etc. Així que les famílies han
d’ajudar en tot moment a aquest proves tant llarg.
També, un docent ha de compagina
competències personals, la formació que posseeix, el comportament social,
l’aptitud de treballar en equip i sobretot, assumir possibles conflictes problemes.
Alguns autors defineixen el docent competent
com:
Rosselló,
2010, p.1
|
Una persona és
competent quan és capaç de resoldre problemes propis del seu àmbit
d’actuació, mobilitzant els conceptes, les habilitats i les actituds que el
problema o situació requereix
|
Prieto,
2002, p.17
|
Ser capaz,
estar capacitado o ser diestro en algo. Las competencias tienden a transmitir
el significado de lo que la persona es capaz o es competente para ejecutar,
el grado de preparación, suficiencia o responsabilidad para ciertas tareas
|
Alart,
2008, p.12
|
Una persona competent:
mobilitza adequadament determinats coneixements, habilitats, estratègies… de
manera integrada per resoldre eficaçment els problemes, les necessitats que
li genera una situació determinada en contextos concrets. Té la capacitat de
construir en cada situació un projecte d’acció. Disposa d’uns saber
suficients, potents i eficaços i d’un saber fer. Té capacitat de comprendre,
reflexionar…
|
Universitat de Barcelona, 2011. Recuperat el 23/03/2012.
|
Ser competent
implica integrar sabers, permetre a la persona d’enfrontar-se, de manera
satisfactòria, a un conjunt de situacions concretes.
|
Generalitat
de Catalunya. Departament
d’Ensenyament, 2011. Recuperat el 23/03/2012
|
Ser competent significa
tenir la capacitat per aprendre, identificar situacions problemàtiques i fer
tot el possible i utilitzar els mètodes
pertinents per a
resoldre-les. En quant a les competències bàsiques, una persona competent vol
dir que és aquella persona que domina les competències bàsiques, que les sap
utilitzar.
|
Sebastiani, 2012. Recuperat el 26/03/2012.
|
Ser competent
no és només ser capaç (…). Per ser competent, doncs, cal posar en joc una
sèrie de recursos. Saber, a més, no és tenir, és utilitzar. (…). Posant en
pràctica les competències, és com s’arriba a ser competents.
|
Com a conclusió, exposaré algunes de les característiques que ha de tenir el mestre competent:
- Ha de tenir un comportament alegre i ser optimista.
- Ha de ser comprensiu.
- Comprendre als alumnes i interessar-se per ells.
- Ha de ser imparcial i objectiu davant els seus actes.
- Respecte les opinions dels companys i alumnes, no imposa la seva paraula.
- Ajuda als alumnes a solucionar els conflictes, el seu rol es de modelador i de guia.
- Estima la seva feina i sempre esta en constant formació.
No hay comentarios:
Publicar un comentario