jueves, 13 de marzo de 2014

Lectura Perrenoud, P. (2007). Diez nuevas competencias para enseñar. Barcelona: Graó

Recupera la descripció del teu mestr@ ideal i reflexiona: 
a.      Quines de les competències assenyalades a la lectura té el teu mestr@ ideal?
 Fa uns dies, vaig escriure sobre el meu mestre ideal. Algunes de les competències que vaig assenyalar varen ser:
Capacitat d’escolta.
Comprendre als alumnes.
Respecte mutu i no cridar.
Saber quins límits té i mostrar seguretat.
Motivar als alumnes, tenint present els diferents ritmes evolutius.
Dominar els seus coneixements i continguts pedagògics del seu propi àmbit.
Utilitza el seu criteri professional i selecciona els continguts més adequats a cada nivell educatiu.
Desenvolupa una pràctica basada en el diàleg i la relació entre pràctica i teoria.
Reflexiona sobre el seu rol i detecta possibles errades.
Ajuda als seus companys i alumnes a desenvolupar coneixements, valors i habilitats.
Ha de actualitzar-se constantment dins de l’àrea tecnològica, ja que la societat està canviant diàriament.

Així que després de la lectura, puc destacar que hi ha algunes competències que hem coincidit com:
-          Organitzar i animar situacions d’aprenentatge: ja que el docent ha de dominar els continguts pedagògics del seu sector educatiu.
-          Elaborar i fer evolucionar els dispositius de diferenciació: en aquest cas, vaig assenyalar que un docent ha de tenir la capacitat d’ajuda als companys i alumnes a desenvolupar coneixements, valors i habilitats. Ha de tenir present, que tots els alumnes tenen uns ritmes evolutius diferents.
-          Utilitza les noves tecnologies: un bon docent ha  d’estar constantment aprenent sobre l’àrea tecnològica, per fer una classe dinàmica i no monòtona.
-          Afrontar els deures i dilemes ètics de la professió: trobo que és un punt dels més importants ja que un bon mestre ha de respectar i ser respectat, escoltar als alumnes, no cridar, etc. Tenint una pràctica basada en el diàleg i la confiança.
-          Organitza la pròpia formació continua: com vaig explicar, el mestre ideal ha de saber quins límits té i ha de mostrar una seguretat. A més, ha de saber argumentar la seva pràctica diària, reflexionant sobre els possibles errors i buscar una solució.
b.      Quines no té i, després de la lectura, hi afegiries?
Després de reflexionar sobre les competències que anomena Perrenoud, puc dir que la majoria d’elles les tenia classificades anteriorment. Però si tingues que afegir alguna més, per a completar les característiques del meu mestre ideal serien:
-          Gestionar la progressió dels aprenentatges: ja que trobo molt interessant que n docent tingui una visió longitudinal i estableixi controls periòdicament i no només en moments puntuals.
-          Elaborar i fer evolucionar els dispositius de diferenciació: en aquest cas, no vaig anotar i trobo molt important, donar suport a aquells alumnes que tinguin dificultats.
-          Treballar en equip: aquest punt és mot important ja que implica arribar a un objectiu final mitjançant consensos, tenir un grup de feina en el qual puguis confiar i demostrar les teves competències.
-          Informar i implicar als pares: trobo que en totes les etapes educatives, la col·laboració entre escola i família és molt important. Degut a que si col·laboren les dues parts, l’educació dels fills/alumnes serà més qualificada.
c.       Hi ha alguna competència que té el teu mestre ideal i que no surt a la lectura? Quina?
La veritat que totes les competències que anomena Perrenoud,  jo les vaig classificar d’una manera més global. On jo anomenava una competència, ell ho desglossa i ho divideix en diferents punts. La classificació d’aquest autor és molt complexa i trobo que està molt ben definida. Ja que la competència global sempre té diferents subapartats que es pot explicar millor, com és el cas de treballar en equip que engloba diferents aspectes com: afrontar i analitzar situacions complexes, impulsar un grup de feina, etc.
d.      I del decàleg fet a classe en grup, què modificaries?
Sobre les característiques que vàrem anomenar en classe, trobo que moltes d’elles es podien ajuntar en un tema més global ja que el seu significat és molt semblant com: competent i objectiu, capacitat reflexiva i autocrític, etc.

Trobo que entre el nostre decàleg i el de tots els companys, englobem moltes competències que s’aproxima molt a la classificació de l’autor. Encara que n’hi ha molts aspectes importants que no vàrem anomenar com: treballar en equip, respectar, aprendre les noves tecnologies, etc. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario